25 July 2010

JURNAL MINGGUAN

TARIKH : 5 – 9 Julai 2010 (minggu ke-2)

Alhamdulillah, minggu ini adalah minggu kedua saya menjalani praktikum di sekolah ini. Saya sudah mula mesra untuk berinteraksi dan mengenali sebahagian kakitangan di sekolah ini. Saya sudah mula memahami suasana sekolah walaupun masih mencari pengalaman. Bangga rasanya menjadi guru dan saya sedar bahawa saya perlu memikul tanggungjawab dan amanah ini sebaik-baiknya.

Dalam menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran saya amat bergantung kepada LCD tetapi malangnya peralatan ini perlu di bawa sendiri dan jika ada pun hanya di Makmal. Ada beberapa kelebihan dan kekurangan dalam Pengajaran dan pembelajaran yang telah disampaikan. Antara kelebihan yang ada ialah murid memberikan kerjasama dengan baik walaupun sebahagian murid agak nakal. Hubungan dua hala masih dapat dilakukan walaupun suasana kelas yang agak bising kerana masing-masing ingin menonjolkan diri mereka dengan cikgu baharunya ini.

Kekurangan yang ada ialah murid masih belum menguasai sepenuhnya kemahiran menulis kerana masih ada yang melakukan kesalahan mengeja. Bagi mengatasi kemahiran menulis ini, saya perlu memperbanyakkan latihan dan menyarankan agar murid menulis dengan berhati-hati dan banyakkan membaca. Saya juga menekankan kemahiran KBKK bagi mengatasi masalah tersebut.

Banyak yang dapat saya pelajari pada minggu kedua ini antaranya tentang selok-belok pengurusan bilik darjah dan pentingnya menepati waktu. Jika kita terlebih atau terkurang mengajar pada waktu itu ia akan menjejaskan masa cikgu yang lain.

Kelemahan tetap ada dalam berinteraksi dan menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Walau bagaimanapun saya tetap berusaha untuk memperbaikinya dengan lebih baik lagi di masa akan datang
Sekian sahaja untuk jurnal refleksi saya pada minggu ini.

0 comments:

Post a Comment